التنظيمات السياسية في بلاد العرب قبل الإسلام

بيانات الملخص الأولية
الملخص

(بحث مقدم لجامعـة الخرطـوم لنيل درجة دكتوراه الفلسفة في التاريخ)
مجتبى علي إبراهيم محمد
هدفت هذه الدراسة إلى التعريف بطرق التنظيم السياسي عند عرب ما قبل الإسلام؛ بتجميع المعلومات عن التنظيمات السياسية في الحواضر العربية قبل الإسلام في دراسة واحدة. وذلك بإتِّباع المنهج الوصفي التأريخي.
عالجها الباحث بتقسيمها إلى فصولٍ ستة؛ تناول الفصل الأول جغرافية وسكان شبه الجزيرة العربية، وذلك بدراسة موقع ومناخ شبه الجزيرة العربية، ومواردها الاقتصادية؛ بالإضافة لتركيبتها السكانية.
ودرس الفصل الثاني دول وممالك العرب قبل الإسلام؛ مقسمة إلى دول وممالك العرب الجنوبية مثل ممالك: معين وسبأ وقتبان، فالشمالية مثل: المناذرة والغساسنة واللحيانيين وتدمر، ثم دول وممالك وسط بلاد العرب متمثلةً في مملكة كندة ودويلات المدن في (يثرب) والطائف ومكة .
وركّز الفصل الثالث على الحديث عن القبيلة العربية؛ بتوضيح دواعي وجودها وأهميتها لدى العرب، وعرض تركيبتها الاجتماعية والسياسية، مع دراسة الدين في المجتمع العربي قبل الإسلام؛ وذلك تحت مسمى (الأحوال العامة في شبه الجزيرة العربية قبل الإسلام).
وتخصّص الفصل الرابع في دراسة نموذج من جنوب بلاد العرب، وهو مملكة سبأ؛ إذ تناول الباحث فيه تأريخ مملكة سبأ وشعبها وتنظيمات الملكية فيها مع إيراد معلومات مفصلة عن (الملأ).
فيما عرّف الفصل الخامس بمملكة الغساسنة كنموذج من دول وممالك الشمال؛ إذ درس الفصل تاريخها وتنظيمات الحكم فيها. وعلى نفس المنوال جاء الفصل الأخير موضحاً الأوضاع السياسية سابقة الذكر عند قريش بمكة.
بتتبّع تنظيمات الحكم في النماذج الثلاثة سابقة الذكر تمكّن الباحث من دراسة التطورات التي واكبت اتّساع تلك التنظيمات كلّما تقدّم الزمن للأمام، حتى مجئ الإسلام. وخلصت الدراسة إلى وجود تنظيمات سياسية أدار بها قدماء
العرب دولهم وممالكهم؛ لكنها تبدو غامضة في أقدم النماذج، ثم تبدأ هذه التنظيمات في الاتّضاح بتقدم الزمن.. حتى إذا ما وصلنا إلى الفترة قبيل مجئ الإسلام ظهرت التنظيمات السياسية جليةً، كما هو الحال في مجتمع مكة.
وخرج الباحث بعددٍ من التوصيات تنادي بدراسة النظم والتنظيمات السياسية القديمة التي أقرها الإسلام.

Abstract in English: 
Abstract The present study aims to acknowledge the types of political organization structure among the pre - Islam Arabians and that through gathering information about political organizations in the pre – Islam Arabians areas in one study. The methodology was choosing is the descriptive and historic method. The researcher has dealt with this topic by dividing it into six chapters, the first chapter included the geography and the residents of the Arabian peninsula and that has been taken through the study of location, climate, economical resources, in addition to its ethnic structure. The second chapter displayed state and kingdoms of pre – Islam Arabians classified in to southern Arabian kingdoms such as: Muien, Sabaa and Gattaban. And for exampale to the northern kingdoms such as: Manazira, Gassasina, The Lihyneen and Tadmour. And the state and kingdoms of mid Arabians areas symbolized in the kingdom of Kunda and state of citeies in Yathrib, Taief and Mecca. The third chapter concenterated on the Arabian tribe focusing on the importance of Its social and political structure beside religion in the pre – Islam Arabian society, that was put under the heading (The general situation in the Arabian peninsula in the pre – Islam era). The fourth chapter was specified to study patterns from Arabian southern areas namely the kingdom of Sabaa where the research has focused on Sabaa kingdom history, its peoples and the monarchy origination structure beside giving detailed information about the super class members. There after chapter five introduced the Gassasisina kingdom as a case study from the state and kingdoms of the north where its history and government structure are studied. The last chapter went to explain the political situation, as mentioned before, for Goreaish in Mecca. By investigating the governmental structure in the three fone mentioned examples the researcher was able to investigate the changes witnessed by development of those structure through out the ongoing process of time until the appearance of Islam. The study concluded by conferring the existence of political institutions through with the pre – Islam Arabians ruled their states and kingdoms. These institutions seemed obscured and vague at first. Then as time passed on these institutions start to be clear. Eventually as we reached the era in immediately before the coming of Islam, these institutions became very clear and specific as the ( و ) case of Mecca. The researcher has come out with a number of recommendations that proclaim the vitality of the study of ancient systems and political structures which were accepted and approved by Islam.